Mera CSN

Såg att inte all konversation var med... här kommer resten...

Svar från CSN [2010-01-08 07:42]

Hej Therese!

Eftersom du inte exakt har angett vilken utbildning du tänker gå är det svårt att
svara på dina frågor.

Jag vill dock informera dig följande:

Av skolans utbildningar är det två som ger rätt till studiestöd, Floristutbildning
grundutbildning och Florist Gesällutbildning.

Skolans övriga utbildningar, Floristutbildning steg 1, steg 2 och steg 3 är inte
studiestödsberättigade. Det är dock så att många kommuner, inom ramen för sin kommunala
vuxenutbildning, köper Floristutbildning steg 1, 2 och 3 av Ingvar Strandhs Blomsterskola.
Om detta är fallet är den köpta platsen studiestödsberättigad eftersom studier vid
komvux ger rätt till studiestöd.


Med vänlig hälsning
Solveig Vasman


Fråga från Therese Andreasson [2010-01-05 12:20]

Hej!
Mitt namn är Therese Andréasson och jag vill studera till florist. Jag har tidigare
varit i kontakt med Ingvar Strandhs Blomsterskola men när jag kommit in på utbildningen
kontaktade de mig och meddelade att jag ej kan få csnlån för hela perioden.

Jag har läst en termin på högskolan i Halmstad pedagogik 1-20 och sedan har jag studerat
på Grimslövs folkhögskola och läst Turism, rekreation och Service på 1½ år.

Nu undrar jag varför jag ej har möjlighet att få studielån och mervärdeslån för att
studera till florist?
Det är något jag brinner för och verkligen vill göra och jag undrar hur jag går tillväga
om jag vill söka dispens för att kunna göra det möjligt att studera med csnlån och
studiestöd?

Jag ser tacksamt fram emot ett svar och hoppas givetvis på ett positivt sådant!



Kommentarer
Postat av: Åsa

de e väl bra el?? du kan väl söka de som man får studiestöd för??

krama

2010-01-16 @ 22:28:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0